Isnin, 7 Oktober 2013

PENTAKSIRAN BERDASARKAN SEKOLAH MENENGAH RENDAH (PBSMR)

Asalamualaikum dan salam sejahtera.

    
Kertas peperiksaan baru memberi tumpuan kepada 4 subjek teras sahaja; Pelajar boleh mengambil peperiksaan dalam Bahasa Inggeris atau BM
Bermula tahun depan, peperiksaan awam yang baru akan menggantikan Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) atau Peperiksaan Penilaian Menengah .
Dipanggil Pentaksiran Berasaskan Sekolah Menengah Rendah ( PBSMR ) atau Menengah Penilaian Sekolah Rendah Berasaskan , peperiksaan baru akan menilai penguasaan pelajar dalam empat mata pelajaran teras - Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.
Pelajar boleh mengambil kertas sama ada dalam BM atau Bahasa Inggeris (kecuali bagi kertas Bahasa Melayu) . Sementara itu, mata pelajaran seperti Sejarah, Geografi, Pendidikan Islam dan Kemahiran Hidup akan dinilai di bawah sistem PBS sebagai kerja kursus , amali dan projek.
Soalan-soalan peperiksaan akan disediakan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia ( LPM ) atau Lembaga Peperiksaan Malaysia.Skim menandakan belum dimuktamadkan tetapi format peperiksaan baru ini dijangka siap bulan depan dan pada 31 Disember kajian semula soalan, kaedah dan prosedur yang akan dilakukan oleh Jabatan Pelajaran Negeri.

-sumber  http://afterschool.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan